Ammatillisessa
koulutuksessa erityisopetuksen piiriin kuuluvat opiskelijat suorittavat
tutkinnon valtakunnallisen opetussuunnitelman mukaan. Erityisopetuksessa myös osaamisen
arviointiin käytetään samaa kriteeristöä, kuin ”tavallisessa” ammatillisessa
peruskoulutuksessa. Osalle erityisopiskelijoista opetussuunnitelmassa määritellyt
osaamisvaatimukset voivat olla kuitenkin liian haastavia, jolloin tutkinto tai
sen osia voidaan mukauttaa. ”Mikäli opiskelija ei jossakin tutkinnon osassa
saavuta perustutkinnon perusteissa ilmaistuja T1-tason ammattitaitovaatimuksia
ja osaamistavoitteita, opetus voidaan mukauttaa” (Arvioinnin opas 2015, 65).
Mukautuksella
tarkoitetaan siis sitä, että koulutuksen järjestäjä määrittelee uudelleen ammattitaitovaatimukset,
osaamistavoitteet ja osaamisen arvioinnin tutkinnon osaan niin, että ne ovat perustutkinnon
perusteissa määritellyn T1-tason alapuolella (mukautettu kiitettävä 3 on siis
perustutkinnon perusteiden tyydyttävä 1-tason alapuolella). Mukautuksella
tavoitellaan kuitenkin sitä, että opiskelija saavuttaisi mahdollisimman
suuressa määrin saman pätevyyden kuin muussa ammatillisessa peruskoulutuksessa.
Mukautettu arvosana merkitään tutkintotodistukseen M) -merkinnällä ja
todistukseen merkitään alaviite ”Tutkinnon osan ammattitaitovaatimuksia/osaamistavoitteita
ja osaamisen arviointia on mukautettu (ja/tai niistä on poikettu)
ammatillisesta peruskoulutuksesta annetun lain (630/1998, muutos 246/2015) 19 a
(ja/tai 21) §:n perusteella.” Alla esimerkki mukautetusta arvioinnista
ammatillisessa peruskoulutuksessa:
Kiitettävä 3 M)
Hyvä 2 M)
Tyydyttävä 1 M)
”Mukautettaessa
opiskelijalle tulee aina tehdä henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva
suunnitelma (HOJKS), johon sisältyy muun muassa henkilökohtainen opiskelusuunnitelma”
(Arvioinnin opas 2015, 65). Jokaiselle erityisopiskelijalle tulee tehdä ilman
mukauttamistakin henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (kaksi
kertaa lukuvuodessa), johon dokumentoidaan opiskelijan erityisen tuen tarpeet
opiskelussa. Mikäli opiskelijan opintoja mukautetaan, mutta opiskelija
eteneekin opinnoissaan perustutkinnon ammattivaatimusten mukaan, voidaan
mukautus myös peruuttaa.
”Mukauttamisen
tarpeen toteaa yleensä opettaja omien havaintojensa perusteella. Opiskelijan on
tiedettävä, että mukautettujen ammattitaitovaatimusten ja osaamistavoitteiden
mukaan suoritettu koulutus saattaa vaikuttaa jatko-opintoihin pääsyyn ja niissä
menestymiseen” (Arvioinnin opas 2015, 65, 67.) Kuten edellä käy ilmi, on
erittäin tärkeää, että sekä opiskelija että hänen huoltajansa ymmärtävät
mukautettujen opintojen mahdolliset vaikutukset työllistymiseen tai
jatko-opintoihin. Toisaalta, jos vaihtoehtona on olla läpäisemättä tutkintoa
tai sen osia ilman mukauttamista, ei mukauttamiselle kannata asettaa liian korkeaa
kynnystä tai sen käyttöönottoa vaikeuttaa liian raskaalla byrokratialla.
Opiskelijalla on
mahdollisuus saavuttaa tutkinto (tutkintotodistus), vaikka hänellä olisi mukautettu
koko tutkinto tai osa sitä eikä mukauttaminen vaikuta muodolliseen
jatko-opintokelpoisuuteen. Jatko-opintokelpoisuudesta päättää oppilaitos, johon
opiskelija valmistumisensa jälkeen hakee. ”Koulutuspoliittisissa linjauksissamme
on vahvasti korostettu tasa-arvoisia koulutusmahdollisuuksia ja elinikäisen oppimisen
periaatetta. Siksi myös perustutkinnon mukautetuin ammattitaitovaatimuksin ja
osaamistavoittein suorittaneilla opiskelijoilla tulee olla omien edellytystensä
mukaisesti mahdollisuus jatko-opintoihin ja osaamisensa täysimääräiseen
näyttämiseen” (Arvioinnin opas 2015, 68).
Ymmärtääkseni
jokaisella oppilaitoksella on oma mallinsa mukautuksen järjestämisestä ja sen
käyttöönotosta. Eroavaisuudet mukautuksessa oppilaitosten välillä voivat koskea
esimerkiksi ryhmää, joka määrittelee mukauttamisen tarpeen (esim. kuuluuko mukautuspäätöstä
tekevään ryhmään opiskelijan, hänen huoltajansa ja opettajan lisäksi myös
laaja-alainen erityisopettaja tai muita oppilaitoksen tukielimiä). Varmasti
eroavaisuuksia on myös oppilaitosten ”rohkeudessa” eli miten opiskelijan omaa
parasta tai tulevaisuuden näkymiä arvotetaan ja mihin uskallamme puuttua. Voi
vaatia rohkeutta ottaa opiskelijan kanssa esille, että hänen osaamisensa ei
todennäköisesti tule riittämään ammatillisessa perusopetuksessa vaadittaviin
tavoitteisiin tai että hänelle nyt tehtävät ratkaisut voivat vaikuttaa jollain
tavalla tai jopa olennaisesti hänen tulevaisuuden opintosuunnitelmiin.
Mielestäni tätä rohkeutta tulisi kuitenkin löytyä, koska tavoittelemme
läpinäkyvää ja yhdenmukaista arviointia sekä avointa ja rehellistä asennetta
työkulttuurissamme sekä opiskelijoitamme kohtaan. Meillä ei ole mitään syytä
vääristellä opiskelijoiden osaamiseen liittyvää arviointia vaan ennemminkin
tukea heitä opinnossaan oikeaan suuntaan.
Selkeä katsaus arvioinnin mukauttamisesta ja problemaattisuudesta. Tärkeää yleissivistystä myös muille Takomo-ryhmäläisille. Pidin lopussa esittämästäsi rohkeuden vaatimuksesta. Se on lopulta myös opiskelijan ja hänen läheistensä kannalta parasta.
VastaaPoistaOlit lainannut Arvioinnin opasta (2015) ja poiminut sieltä mm. "mukauttamisen tarpeen toteaa yleensä opettaja omien havaintojensa perusteella". Jäin miettimään onko mukautettuun opiskeluun siirtyminen aina opettajalähtöistä vai tuleeko pyyntö joskus oppilaan tai huoltajan taholta, kun puhutaan ammattiopiston ikäisistä opiskelijoista?
VastaaPoista