OAJn kokoama
pykäläpankki käsittelee kaikille varhaiskasvatuksen ja koulutuksen parissa
työskenteleville kuuluvia oikeuksia, velvoitteita, säädöksiä ja toimintatapoja
lainopillisesta näkökulmasta. Pykäläpankki tarjoaa vastauksia, toimintamalleja
ja lainopillisia näkökulmia esimerkiksi sellaisiin kysymyksiin kuin ”miten
poistan häiritsevän opiskelijan oppitunnilta”, ”mitä teen, jos opiskelija
uhkailee tai haukkuu minua”, ”voinko halutessani tutkia opiskelijan laukun tai
repun” tai ”voinko kertoa opiskelijan henkilökohtaisista asioista työtovereilleni”.
Tämän kirjoituksen
tarkoitus on esittää kooste pykäläpankin sisällöstä opettaja opintoihini
liittyvälle vertaisryhmälle. Mikäli nostan kirjoituksessani esille jonkin
esimerkkitapauksen omasta kokemuksestani,
siinä esiintyvät toimintamallit tai tapahtumat ovat vain omia näkemyksiäni/kokemuksiani
eikä niitä tule soveltaa tai ymmärtää pykäläpankin ohjeistuksina, suosituksina
tai toimintamalleina. Voisin sanoa, että rauhallisuudella, terveellä
maalaisjärjellä ja kysymällä pärjää näissä asioissa melko pitkälle. Tästä
huolimatta suosittelen, että jokainen varhaiskasvatuksen tai koulutuksen
parissa työskentelevä tarkistaa viimeisimmät työnkuvaan kuuluvat oikeudet, ohjeistukset
ja velvoitteet esimerkiksi pykäläpankin kaltaisesta virallisesta julkaisusta.
Se tapa, miten asioita hoidettiin omana kouluaikanamme, ei ole välttämättä
hyväksyttyä enää ja se, miten hoidamme asiat nyt, ei välttämättä täytä
velvollisuuksiamme kymmenen vuoden päästä.
Pykäläpankki
käsittelee ensimmäisenä opettajan psyykkisen koskemattomuuden loukkaamista eli
epäasiallista käyttäytymistä opettajaa kohtaan joko opiskelijan tai esimerkiksi
opiskelijan huoltajien toimesta. Tässä aiheessa tulisi huomioida, milloin kyseessä
on jokin loukkaava toimi, joka saadaan loppumaan koulun omin sisäisin keinoin ja
milloin kyseessä on kunnianloukkausrikos, josta on perusteltua tehdä
tutkintapyyntö tai rikosilmoitus poliisille. ”Kunnianloukkaukseen syyllistyy
se, joka esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko
on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle tai asianomainen
joutuu teon johdosta halveksunnan kohteeksi… Tällaiseksi halventamiseksi ei
lueta arvostelua, joka kohdistuu toisen menettelyyn muun muassa julkisessa
virassa tai tehtävässä edellyttäen, ettei halventaminen selvästi ylitä sitä, mitä
voidaan pitää hyväksyttävänä”. Eli täytyy erottaa, milloin epäasiallinen
käyttäytyminen tai loukkaava toimi kohdistuu henkilöön ja milloin henkilön viranhoitoon.
Pykäläpankki nostaa esille, että karkeimmissa loukkaustapauksissa on
perusteltua tehdä tutkintapyyntö tai rikosilmoitus poliisille sen sijaan, että
asia jätettäisiin koulun kurinpitomenettelyn varaan.
”Työturvallisuuslaissa
on säännökset siitä, että työnantajan on käytettävissä olevin keinoin ryhdyttävä
poistamaan tai estämään häirintää, kun hän on saanut tiedon häirinnästä tai
epäasiallisesta käyttäytymisestä”. Kyseisen työturvallisuuslain soveltaminen
edellyttää, että häirinnästä on vaaraa työntekijän terveydelle, mutta sitä ei
sovelleta esimerkiksi opiskelijoiden ja heidän huoltajiensa epäasiallista
käyttäytymistä vastaan vaan työturvallisuuslaki painottuu työyhteisön väliseen
käyttäytymiseen. Joka tapauksessa työnantajan velvollisuus on taata turvallinen
työympäristö työntekijöilleen ja pykäläpankki suosittelee panostusta
ennaltaehkäiseviin toimiin opiskelijan tai huoltajan taholta tulevan häirinnän
kitkemiseksi.
Mikäli jotain
sellaista tapahtuu, mikä vaatii rikosoikeudellisia toimenpiteitä,
rikosilmoitusta tai tutkintapyyntöä ei voi tehdä muu, kuin asianomainen itse.
Eli jos opettajaa on loukattu, esimerkiksi opettajakollega tai rehtori ei voi
tehdä rikosilmoitusta hänen puolestaan. Luonnollisestikin ennen rikosilmoituksen
tekemistä opettajalla tulee olla selkeä tieto kunnianloukkauksen tekijästä
(tarvittaessa voi tehdä tutkintapyynnön poliisille), mahdollisia todistajia tapahtuneesta
(myös toiset opiskelijat voivat olla todistajia) ja muutenkin mahdollisimman
selkeää näyttöä loukkauksesta. Pykäläpankki nostaa esille, että nykyteknologia
mahdollistaa kunnianloukkausten tekemisen myös ”nimettömien” eli esimerkiksi
salattujen tekstiviestien tai sähköpostien kautta, mutta kannustaa silti
antamaan tehtävän poliisin selvitettäväksi, jollei syyllisiä kyetä löytämään
koulun omin keinoin.
En ole vielä itse
joutunut kokemaan työurallani loukkaavaa käytöstä opiskelijoiden tai heidän
huoltajien toimesta. Tähän on voinut vaikuttaa useampikin seikka, mutta uskon,
että yksi merkittävä tekijä on ollut se, että olen työskennellyt ammattialalla,
joka on ammattiopistotasolla erittäin vetovoimainen ala. Suosittuun
ammattialaan valikoituu motivoituneita opiskelijoita tai mikäli sisäänpääsyyn
vaikuttaa arvosana, niin opiskelemaan pääsevät aikaisemmissa opinnoissaan kiitettävästi
pärjänneet opiskelijat. Mielestäni, kun kaikkia opiskelijoita arvostaa,
tekeminen on mielekästä ja perusteltua sekä toimii itse oikeudenmukaisesti,
opiskelijoiden tarve kapinoida vähenee. Työskennellessäni erityisammattioppilaitoksessa,
en pidä yhtään mahdottomana, että eteeni tulee tilanteita, missä toimiani
arvostellaan tai kritiikkiä opintojen järjestämiseen liittyen syntyy huoltajien
toimesta. Erityisammattioppilaitoksessa opiskelijamme ovat vaativia ja mielestäni
on ymmärrettävää, jos näistä vaatimuksista syntyy välillä ristiriitojakin.
Seuraavaksi pykäläpankki
käsittelee väkivaltaa, sillä uhkaamista sekä voimakeinojen käyttöä. Lähtökohtaisesti
aina, jos opettaja joutuu pahoinpitelyn tai vammantuottamuksen kohteeksi,
asiasta tulee tehdä rikosilmoitus poliisille. ”Huomattava on, että
pahoinpitelyn uhrille ei välttämättä tarvitse aiheutua pahoinpitelystä
ruumiinvammaa, jotta teko täyttäisi ainakin lievän pahoinpitelyn
tunnusmerkistön”. Opiskelija voi myös uhkailla opettajaa väkivallalla. Mikäli
uhkailun seurauksena opettajalla on perusteltu syy tuntea turvallisuutensa olevan
vaarassa, voi opiskelijaa syyttää laittomasta uhkauksesta. ”Jos esimerkiksi
uhkaajan tiedetään olevan väkivaltainen, uhatulla on yleensä perusteltu syy
pelkoonsa. Uhatulla voi luonnollisesti olla perusteltu syy pelkoonsa, vaikka
uhkaaja ei olisi aikaisemmin käyttäytynyt väkivaltaisesti”. Lähestymiskiellon
määräämistä voi pyytää aggressiiviselle opiskelijalle tai vanhemmalle, jos perustellusti
tuntee itsensä heidän uhkaamaksi tai häiritsemäksi. Pykäläpankin oikeustapaus-esimerkissä
opiskelijalle määrätty lähestymiskielto ei kuitenkaan koskenut oppilaitosta niiltä osin, kun kyseessä olivat opiskeluun
liittyvät tarpeelliset yhteydenotot opettajaan. Mielestäni edellä mainittu
vaikuttaa lähestymiskiellon painoarvoon merkittävästi.
Pykäläpankin
mukaan jokaisella kansalaisella on oikeus puolustautua oikeudetonta hyökkäystä
kohtaan. ”Paitsi omaansa ja toisen henkeä ja terveyttä, opettajalla on oikeus
puolustaa oikeudetonta hyökkäystä vastaan myös omaansa ja toisen omaisuutta”.
Tällaisessa hätävarjelutilanteessa on olennaista voimankäytön oikea arviointi
eli hyökkäyksen torjumiseksi tehtyjen toimenpiteiden tulee olla oikeassa
mittasuhteessa tilanteen vaarallisuuteen nähden. ”Vaikka opettaja näin tehdessään
syyllistyisi yksittäisenä tekona rangaistavaan menettelyyn, teon rangaistavuus
poistuu, jos teko on ollut välttämätön hyökkäyksen torjumiseksi”. Julkisuudessa
käsitellään aika ajoin tapauksia, joissa opettajan on koettu toteuttavan liiallista
voimankäyttöä jonkin konfliktin ratkaisemiseksi. Tällaisilla tilanteilla voi
olla hyvin merkittävä vaikutus opettajan uraan, joten konfliktitilanteissa
suosittelisin opettajaa käyttämään erittäin suurta harkintaa toiminnassaan tilanteen
ratkaisemiseksi. On erotettava, milloin kyseessä on henkeä tai terveyttä uhkaava
tilanne tai hyökkäys, joka vaatii hätävarjelua ja milloin kyseessä on järjestyshäiriö,
jonka ratkaiseminen ei oikeuta hätävarjeluksi luokiteltavia toimenpiteitä.
Pykäläpankista
löytyy tietoa opettajan voimakeinojen käytöstä. ”Opettaja joutuu joskus puuttumaan
oppilaan fyysiseen koskemattomuuteen, kun hän ylläpitää oppilaitoksessa
järjestystä ja takaa opiskelun turvallisuutta. Yleensä syynä on kieltäytyminen
poistumasta luokasta opettajan poistumiskehotuksen jälkeen”. Mielestäni
tällaisissa tilanteissa tulisi toimia äärimmäisen harkitusti. Pykäläpankin
mukaan opiskelijan kieltäytyessä poistumasta luokasta, opettajalla ja
rehtorilla on oikeus käyttää välttämättömiä
fyysisiä voimakeinoja poistamisen toteuttamiseksi. Pykäläpankki vielä
täsmentää, ettei tämä oikeus kuulu esimerkiksi kouluisännälle tai
koulunkäyntiavustajalle. Voimakeinoja käytettäessä on huomioitava opiskelijan
ikä, tilanteen uhkaavuus ja vastarinnan vakavuus eikä tilanteessa saa käyttää
voimankäyttövälineitä. Pykäläpankki tarjoaa myös toimintaohjeita kyseisen tilanteen
varalle: huolehdi todisteista näytön varmistamiseksi, ota yhteyttä yksikön
toiminnasta vastaavaan rehtoriin ja järjestön lakimiehiin. Pykäläpankki
suosittelee käyttämään mahdollisuuksien mukaan passiivisia voimakeinoja
tilanteissa, joissa opiskelijan toiminta täytyy rauhoittaa. Tällaista
passiivista voimakeinojen käyttämistä on esimerkiksi opiskelijan sitominen
(epäilen ja toivon, että tällä tarkoitetaan sidontaotetta) ja kiinnipitäminen
siksi ajaksi, kunnes tämä rauhoittuu.
Seuraavaksi
pykäläpankki käsittelee opettajan poisotto-oikeutta eli milloin opettaja voi
poistaa opiskelijalta jonkin esineen, jota opiskelija käyttää luvatta tai
häiritsevästi. Opettajan tulee ensin kieltää esineen käyttö ja mikäli oppilas
kiellosta huolimatta jatkaa esineen käyttöä, opettaja voi väliaikaisesti ottaa
sen pois opiskelijalta. ”Vaikka tällöin kajotaankin lyhytaikaisesti oppilaan
hallintaan, muiden oppilaiden oikeus saada häiriötöntä opetusta on niin
tärkeää, että hallinnan lyhytaikainen loukkaaminen on sallittua”. Lyhytaikaisuudella
tarkoitetaan sitä, että esine on palautettava opiskelijalle tai hänen
huoltajalleen viimeistään koulupäivän päättyessä. Nykyään oppitunnin kuvaaminen
opiskelijan toimesta voi olla hyvin yleistä. Vaikka opetus on pääsääntöisesti
julkista, ei oppituntia saa kuvata, mikäli siitä ei ole sovittu etukäteen
opettajan, opiskelijoiden ja huoltajien kanssa. ”Opettaja voi viime kädessä
kuitenkin kieltää oppitunnin nauhoittamisen tai kuvaamisen sillä perusteella,
että se häiritsee opetusta”.
Opiskelijan
laukun tai heidän taskunsa opettaja saa tutkia vain siinä tapauksessa, että
opiskelija antaa siihen luvan. Tällaisessakin tilanteessa tulee noudattaa
tarkkaa harkintaa, sillä opiskelijalle ei saa antaa sellaista käsitystä, että
hänelle voi kieltäytymisestä koitua haitallisia seurauksia. Muussa tapauksessa
vain poliisi voi päättää henkilöön kohdistuvasta etsinnästä. ”Poisottamisen
tulee aina perustua järjestyksen tai turvallisuuden ylläpitoon taikka liittyä
jokamiehen kiinniotto-oikeuteen”. Vaarallisen teräaseen tai alkoholin ja
huumausaineiden hallussapito koulussa on kiellettyä. Molemmissa tapauksissa,
sekä teräase (myös teräaseen haltija) että alkoholi ja huumausaineet on heti
luovutettava poliisille. ”Mitään esinettä ei saa ottaa oppilaalta pois
pelkästään kurinpitotarkoituksessa”. Suosittelen tutustumaan aina koulun
järjestyssääntöihin tai vastaaviin määräyksiin, jotka lain mukaan tulee olla käytössä
jokaisessa koulussa.
Pykäläpankki
käsittelee myös kouluissa käytettävissä olevat kurinpitokeinot, jotka ovat
jaettavissa ojentamiskeinoihin ja kurinpitorangaistuksiin. ”Ojentamiskeinoja
ovat kotitehtävien suorittaminen koulun jälkeen (vain peruskoulu),
jälki-istunto (vain peruskoulu), oppilaan poistaminen luokasta lopputunnin
ajaksi ja opiskeluoikeuden epääminen loppupäiväksi. Kurinpitorangaistuksia ovat
kirjallinen varoitus ja määräaikainen erottaminen”. Pykäläpankissa käsitellään
myös opiskelijan ja opettajan rikosoikeudellista vastuuta. Opiskelijan
rikosoikeudellinen vastuu alkaa hänen täyttäessä 15 vuotta. ”Opettajalla on
sama rikosoikeudellinen vastuu teoistaan kuin muillakin ihmisillä. Lisäksi
opettajan on muistettava, että hän on virkamiehenä myös virkavastuussa
tekemisistään rikoslain mukaisesti”. Rikoslaissa määriteltyjä virkarikoksia
ovat esimerkiksi lahjuksen ottaminen, virkasalaisuuden rikkominen, virka-aseman
väärinkäyttäminen sekä virkavelvollisuuden rikkominen.
Seuraavaksi
pykäläpankki käsittelee opetustoimen salassapitovelvollisuutta. ”Opettajan virkavelvollisuuksiin
kuuluu pitää tietyt työssään saamansa tiedot salaisina”. Olen itse kirjoittanut
erillisen salassapitosopimuksen nykyisen työnantajani kohdalla. Salassapitovelvollinen
ei saa ”luvattomasti ilmaista sivullisille, mitä he ovat koulutukseen liittyviä
tehtäviä hoitaessaan saaneet tietää oppilaiden tai tässä laissa tarkoitetun
henkilöstön tai heidän perheenjäsentensä henkilökohtaisista oloista ja
taloudellisesta asemasta. Toisaalta tietyistä asioista hänellä taas on
ilmoitusvelvollisuus lastensuojeluviranomaisille”. Pykäläpankin mukaan salassapitovelvollisuuteen
liittyy myös ongelmia. Joissain tapauksissa opettajan olisi hyödyllistä saada
esimerkiksi sosiaali- ja terveyshuoltohenkilöstöltä opiskelijoita koskevia
tietoja, mutta tätä varten ei ole vielä säädetty selkeää toimintatapaa. ”Niinpä
edelleen varmin tapa välttämättömien tietojen saamiseen on opiskelijan tai
oppilaan huoltajan lupa”. Lupa tietojen luovuttamiseen on syytä pyytää aina
kirjallisena. Mielestäni pykäläpankin ohjeistus salassapitovelvollisuuteen on
hieman liian tulkinnanvarainen ja osittain tähän ongelmaan myös viitataan
pykäläpankin tekstissä. Joka tapauksessa, jos tiedon saanti on asianomaiselle
henkilölle välttämätöntä opetuksen asianmukaisen järjestämisen
mahdollistamiseksi, pykäläpankin mukaan tietoa voi jakaa muille
salassapitovelvollisille sekä kouluterveydenhuollosta ja muusta oppilashuollosta
vastaaville henkilöille.
Seuraavaksi
pykäläpankki käsittelee vahingonkorvausvastuuta koulussa. Pykäläpankin mukaan
yleisimmät opettajan vahingonkorvausvelvoitetta koskevat tilanteet liittyvät
atk-välineiden rikkoutumiseen tai koulun avainten katoamiseen. ”Käytännössä
opettajia ei ole katsottu näissä tilanteissa vahingonkorvausvelvollisiksi, vaan
aiheutunut vahinko on jäänyt työnantajan korvattavaksi”. Tapaturmaisesti
syntyneet vahingot eivät kuulu vahingonkorvausvelvollisuuden alle eli jotta
vahingonkorvausvelvollisuus syntyy, tulee vahingon olla jollain tasolla
tahallisesti tuotettua. ”Vahingonkorvauslaissa on säädetty ensisijaisesti työnantajalle velvollisuus korvata
vahinko, jonka työntekijä tai virkamies on virheellään tai laiminlyönnillään
työssään aiheuttanut. Vahinkoa kärsineen on vaadittava työnantajalta korvausta työntekijän tai viranhaltijan aiheuttamasta
vahingosta. Lähtökohtaisesti siis työnantaja
vastaa työntekijänsä aiheuttamasta vahingosta, eli esimerkiksi kunta vastaa
opettajan työssään aiheuttamasta vahingosta. Opettajan ei siis pidä ryhtyä
neuvottelemaan tai sopimaan vahingonkorvauksen maksamisesta”. Muistan lukeneeni
erään ammattiopiston järjestyssäännöistä (tmv.), että opiskelija on
korvausvelvollinen, mikäli hän rikkoo koulun laitteistoa esimerkiksi
huolettoman käsittelyn seurauksena. Käytännössä en ole kuitenkaan koskaan
törmännyt tilanteeseen, jossa tätä ohjeistusta olisi noudatettu. Esimerkiksi
toimimallani alalla laitteisto on erittäin arvokasta enkä näe realistisena,
että opiskelija pystyisi korvaamaan huolimattomasta käsittelystä seuranneen
laitteen rikkoutumisen. Tämän lisäksi, mikäli opiskelijan korvausvelvollisuutta
korostettaisiin opetuksessa, opiskelijat saattaisivat välttää tietyn kaluston
käyttöä tai ylivarovaisuus laitteiden käsittelyssä saattaisi jopa altistaa
vahinkojen tapahtumiselle.
Seuraavaksi
pykäläpankki käsittelee opettajan velvollisuuksia ja vastuita tuomioistuimessa
todistajana, asianomistajana ja vastaajana. Oikeusjärjestelmämme mukaan
todistajana toimiminen kuuluu kansalaisvelvollisuuksiin eikä siitä voi
kieltäytyä ilman seuraamuksia. Pykäläpankin mukaan ”tavallisin tilanne
opettajalle on joutua todistajaksi oppilaan vanhempien huoltajuuskiistaan”. Pykäläpankki
suosittelee, että tällaisissa tilanteissa todistajaksi kannattaa mennä vain
tuomioistuimen kutsusta, ei vapaaehtoisesti esimerkiksi toisen osapuolen
kutsusta. ”Opettajaan sovelletaan säännöstä, jonka mukaan virkamies ei saa
todistaa siitä, mitä hänen tässä toimessaan on pidettävä salassa”. Käytännössä
tämä tarkoittaa koulumuotoista salassapitovelvollisuutta, jonka olen avannut jo
aiemmin tekstissäni.
Seuraavaksi pykäläpankki
käsittelee uhka- ja vaaratilanteiden torjumista. Uskon, että jokaisesta
koulusta ja oppilaitoksesta löytyy erilaisia dokumentteja sekä
pelastautumiseen, uhka- ja vaaratilanteisiin, kriisitoimintaan että muihin
ennalta ehkäiseviin toimiin. Olen itse ollut useamman vuoden ammattiopiston
turvallisuustiimissä ja vastuussa muun muassa yksikön pelastussuunnitelman
toteuttamisesta sekä sen ylläpitämisestä. Suosittelen tutustumaan niihin myös
oma-aloitteisesti, vaikka näihin dokumentteihin tutustuminen kuuluukin
olennaisena osana työhön perehdytystä. Pykäläpankki nostaa esille riskikäyttäytymisen tunnistaminen ja
varhainen puuttuminen –kohdassa tiettyjä ennalta ehkäiseviä velvoitteita
kouluille. Esimerkiksi koululla tulee olla ennalta ehkäiseviä keinoja nuorten
erityisen tuen tarpeen havaitsemiseksi ja tämän lisäksi riittävät voimavarat myös
tuen tarjoamiseen.
”Perusopetuslain
nojalla koululla on velvollisuus seurata oppilaan poissaoloja, jotka ovat yksi
merkki siitä, että oppilas saattaa olla syrjäytymisvaarassa ja tarvita tukea”. Ymmärtääkseni
tilanteessa, jossa koulun tai oppilaitoksen täytyy ryhtyä toimenpiteisiin
esimerkiksi erottaakseen opiskelija määräaikaisesti opetuksesta,
totuudenmukaiset ja ajan tasalla olevat poissaolomerkinnät ovat tärkeä dokumentti
toimenpiteen perusteluksi ja tueksi. ”Opettajan on ilmoitettava työssään
havaitsemistaan merkeistä, jotka viittaavat siihen, että lapsella ja hänen
perheellään on tarvetta erityiseen tukeen”. Koen, että varsinkin erityisammattioppilaitoksessa
tulee tilanteita vastaan, joissa opiskelijan asia (huoli, poissaolot, opiskelumotivaatio,
jaksaminen, jne.), kuuluu vähintäänkin osittain normaalin opetuksellisen tuen
ulkopuolelle. Näissä tilanteissa on olennaista tietää oppilaitoskohtaiset
suunnitelmat ja määräykset sekä kuka tuolloin vastaa opiskelijan tarvitseman
tuen järjestämisestä ja antamisesta. Vastuu opettajien kouluttamisesta
tietämään ja tunnistamaan nämä edellä mainitut seikat, kuuluu koulutuksen
järjestäjälle.
Koulu- tai
oppilaitosturvallisuus on omalta osaltaan jokaisen työntekijän vastuulla.
Työympäristön turvallisuuteen vaikuttavista puutteista tulee aina ilmoittaa joko
rehtorille, yksikönjohtajalle tai turvallisuusvastaavalle, riippuen koululaitoksen
turvallisuusohjeistuksista. Koulutuksen järjestäjällä on oltava seuraavat
lakisääteiset suunnitelmat (mikäli työskentelet oppilaitoksessa, löydätkö nämä
kaikki ja olethan jo tutustunut niihin?):
1.
Työturvallisuuslain mukainen suunnitelma työpaikan vaarojen ja haittojen
selvittämisestä ja riskien arvioinnista.
2.
Työterveyshuoltolain mukainen työterveyshuollon toimintasuunnitelma.
3. Pelastuslain
ja –asetuksen mukainen pelastussuunnitelma, johon sisältyy poistumis- ja
evakuointisuunnitelma.
4. Tasa-arvolain
ja yhdenvertaisuuslain mukaiset suunnitelmat
5. Koululakien
edellyttämät suunnitelmat oppilaan suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja
häirinnältä.
6.
Lastensuojelulain mukainen suunnitelma lastensuojelun järjestämisestä ja
kehittämisestä.
Turvallisuusohjeiden
laatiminen, päivittäminen ja perehdyttäminen koko henkilöstölle on
luonnollisestikin tärkeää. ”Ohjeiden antaminen, päivittäminen ja
perehdyttäminen on vastuutettava aina jollekin henkilölle. Myös oppilaat on
valmennettava hätätapauksia varten. Tapahtuneiden vahinkojen tai ”läheltä piti”
-tilanteiden järjestelmällinen raportointi on tärkeää. Tietoja ja kokemuksia analysoimalla
järkeistetään valvontaa ja ehkäistään uhkatilanteita ja vahinkojen syntymistä”.
Pykäläpankki nostaa myös esiin muutamia koulurakennuksen turvallisuuteen
liittyviä lainsäädäntöjä, kuten esimerkiksi kamera- ja kulunvalvonta sekä lisäksi
yleisiä toimintaohjeita häiriötilanteisiin ja kriisitilanteiden jälkitoimintaan.
Koska näistä asioista löytyy yleensä hyvin kattavasti tietoa koulutuksen
järjestäjän turvallisuusdokumenteista, en pureudu näihin tässä sen
syvällisemmin. Pykäläpankista löytyy tietoa myös työnantajalle kuuluvista,
työntekijöitä koskevista vakuutuksista. ”Työnantaja on vakuuttanut
henkilökunnan työtapaturmien varalta tapaturmavakuutuslain mukaisesti. Tapaturmavakuutus
korvaa sairaanhoitokuluja ja ansionmenetyksiä, sekä tarvittaessa kuntoutusta,
hautausapua ja perhe-eläkettä”. Lisätietoa työnantajan tarjoamista
vakuutuksista saa itse työnantajalta.
Ilmeisesti koulusurmatapausten
seurauksena pykäläpankki nostaa esille myös ohjeita koululaitoksen
tiedottamisvastuuseen sekä muihin toimintamalleihin kriisitilanteissa.
Tiedottamisvastuu koulun ulkopuolelle kriisitilanteessa on aina rehtorilla,
ellei rehtori ole osoittanut kyseistä tehtävää jonkun muun henkilön tai
työryhmän tehtäväksi (tällöinkin rehtori on vastuussa siitä, mitä tietoja annetaan
tiedotusvälineille). Pykäläpankki suosittelee koululaitoksia varautumaan ennalta
kriisitilanteita seuraaviin tapahtumiin ja yhteydenottoihin mahdollisuuksien
mukaan. ”Yhteistyöhön toimittajien kanssa on syytä varautua ennalta
sisällyttämällä koulun kriisiohjeisiin myös viestintää koskevat käytännöt ja
periaatteet”.
Olipa perusteellinen selvitys. On erittäin tärkeää, että nämä oikeudelliset näkökulmat tulevat esille opettajankoulutuksessa. Uskon, takomolaisten saavan tästä rautaisannoksen juridisia näkökulmia.
VastaaPoistaMeidän jokaisen on hyvä tietää perusjutut oikeusistamme ja velvollisuuksistamme sekä tiedostaa se, että toimimme virkavastuulla. Toivottavasti kukaan ei kuitenkaan ahdistu Pykäläpankin sanomasta.
Kommentoikin jo aikaisemmin FB:n puolella, että olit tehnyt todella kattavan selvityksen - kiitos siitä, helpottaa meidän muiden urakkaa. Aihe on laaja ja tässä se tuli hyvin tiivistettynä.
VastaaPoistaMikäli etten tulee joskus kinkkisiä tilanteita, käyn varmasti lisää katsomassa Pykäläpankista.