torstai 1. joulukuuta 2016

29.11.2016 Validia (2.2 Opetuksen ja ohjaamisen havainnointi eri toimintaympäristöissä)



Kävin tutustumassa sekä tekemässä havaintoja opetukseen ja ohjaamiseen Järvenpäässä sijaitsevassa Validia Ammattiopistossa. Ohjaajani vinkkasi, että Validiasta löytyy sekä aloja, henkilöitä että toimintakulttuuria, joihin tutustumisesta minulle voisi olla ammatillista hyötyä. Otin yhteyttä sekä TELMAn (Työhön ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus) että graafisen suunnittelun opettajiin, jotka järjestivät vierailuaikatauluni erittäin kivuttomasti. Koin olevani lämpimästi tervetullut tutustumiskäynnille jo ennen itse vierailuajankohtaa ja tästä haluaisinkin kiittää molempia tutustumiskäynnin järjestäjiä, kiitos Pekka ja Pete!

Validia Ammattiopisto tarjoaa ammatillista erityisopetusta sekä valmentavaa koulutusta yli 600:lle opiskelijalle. Ammattiopistolla on pitkä historia vammaisten kouluttajana ja toiminta on laajentunut erityistä tukea tarvitsevien monipuoliseen opetukseen ja opiskelun tukeen. Validia Ammattiopistossa koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija työllistyy omalle koulutusalalleen, saavuttaa jatko-opintokelpoisuuden tai saa hankituksi parhaat mahdolliset perusvalmiudet yhteiskunnassa elämiseen ja osallistumiseen. (lähde: http://www.validia-ammattiopisto.fi/.) Validian järjestämään koulutustarjontaan voi käydä tarkemmin tutustumassa heidän kotisivuillaan.

Ensimmäisenä pääsin tutustumaan TELMAn toimintaan ja oppimisjärjestelyihin. TELMAn opettaja kertoi aluksi kattavasti TELMAn toiminnasta, jonka yhteydessä vaihdoimme myös vapaasti ajatuksia koulutuksesta sekä sen haasteista. Oli erittäin mielenkiintoista kuulla pitkän linjan ammattilaisen näkemyksiä sekä kokemuksia erityisammattioppilaitoksen toiminnasta, koulutuksen muutoksista sekä opetuksen järjestämisestä. Lisäksi oli hienoa huomata, että useat näkemyksemme liittyen koulutuksen järjestämiseen ja opiskelijoiden tukemiseen olivat hyvinkin yhteneväisiä, ymmärsimme toisiamme siis hyvin. Persoonana sain TELMAn opettajasta vaikutuksen hyvinkin sympaattisena sekä hyväntahtoisena rautaisena ammattilaisena, ihmisenä ketä on helppo arvostaa (sekä meidän kollegoiden että opiskelijoiden). Näkisin, että kyseisestä kontaktista voi olla itselleni ammatillista hyötyä myös tulevaisuudessa.

TELMA eli Työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan koulutuksen yhteisenä tavoitteena on työ- ja toimintakyvyn edistäminen, mielekkään työn tai työtoiminnan löytyminen sekä mahdollisimman itsenäisen elämän ja arjen taitojen oppiminen. Koulutuksen tavoitteena ei pääsääntöisesti ole ammatilliseen koulutukseen siirtyminen. TELMA-koulutus kestää vähintään yhden lukuvuoden ja enintään kolme lukuvuotta. Koulutuksen laajuus on 60 osaamispistettä ja suoritusaika määräytyy opiskelijan yksilöllisten tavoitteiden ja valmiuksien perusteella. Validia Ammattiopistossa TELMAn opiskelijat opiskelevat työpajalähtöisesti jaksojärjestelmään perustuen. TELMAlaisten osaamisen kartuttaminen on hyvinkin työ- ja käytäntölähtöistä. Havainnointikäynnillä sain todistaa myös mielestäni erittäin kekseliäitä YTO-aineiden integrointiratkaisuja käytännön esimerkkien kautta. Kävimme TELMAn opettajan kanssa myös kahdessa työpajassa, jotka molemmat olivat kaupanalan työpaikkoja. Näissä työpajoissa opiskelijat tekivät muun muassa kaupan hyllyjen täyttöä ja roskien lajittelua sekä kierrätystä. Näihin työtehtäviin oli liitetty oppimista, sekä työkyvyn edistämistä, arjen taitojen, että itsenäisen elämän oppimista. Sain sellaisen mielikuvan, että se on vain opettajasta kiinni, miten erilaisia, hyvin yksinkertaisiltakin vaikuttavia työtehtäviä voi opinnollistaa.

Seuraavaksi siirryin graafisen suunnittelun opettajan hoiviin. Jälleen vastassani oli hyvin miellyttävä ja positiivisen asenteen omaava opettaja. Kuvallisen ilmaisun perustutkinnosta valmistuu kuva-artesaaniksi, joka voi työskennellä esimerkiksi graafisen ilmaisun, luovan graafisen suunnittelun, graafisen tuotekehittelyn ja markkinointiviestinnän avustavissa tehtävissä tai edellä mainittujen tehtävien tiimien jäsenenä. Koska itsekin työskentelen koulutuksessa kulttuurialalla, meitä yhdisti graafisen suunnittelun opettajan kanssa monetkin asiat, joten tapaaminen sekä oppimisympäristö tuntuivatkin hyvin kotoisilta. Minuun teki myös vaikutuksen luokkatilassa esillä olevat graafiset työt. Graafisen suunnittelun opettaja esitteli minulle heillä opetuksessa käytettävän verkko-oppimisen työkalun (grasuvalidia.com), joka on työskentelyyn ja verkko-opettamiseen tarkoitettu webpohjainen palvelu. Sivuston yhtenä perusajatuksena on myös tukea uudistetun opetussuunnitelman tarjoamia mahdollisuuksia verkko- ja etäopiskeluun. Opiskelun lisäksi sivusto mahdollistaa opiskelijoille oman portfolion sekä blogin perustamisen nettiin. Koska ymmärrän portfolion tärkeyden alallamme, arvostan Validian tarjoamaa mahdollisuutta ja asian painottamista opinnoissa hyvinkin korkealle. Tiedostan, että ”meilläkin” sellainen pitäisi järjestää ja asiaa enemmän painottaa opiskelijoille, mutta valitettavasti ainakin tällä hetkellä asia on jäänyt muun toiminnan jalkoihin.

Uskon, että grasuvalidia.com on olemassa samasta syystä, miksi omassakin työssä teen opintosisältöjä opiskelijoille nettiin; koska se on nykyään niin helppoa ja vaivatonta. Olimme graafisen suunnittelun opettajan kanssa yhtä mieltä siitä, ettei esimerkiksi videoitu luento tai oppimistilanne ohjeineen vähennä opetuksen laatua. Päin vaistoin, se lisää tiedon saavutettavuutta sekä varsinkin erityisammattioppilaitoksissa tärkeää opetuksen/ohjaamisen ”toistettavuutta”. Seuraava lainaus Validian sivuilta avaa tätä näkemystä hieman lisää: Monilla opiskelijoilla voi olla myös terveydellisiä syitä, joiden johdosta opettajavetoisen luennon seuraaminen ja tiedon rekisteröinti tuntitilanteessa voi olla vaikeaa tai jopa mahdotonta. Videoiden ja muun sähköisen materiaalin tutkiminen omassa rauhassa voi olla monelle opiskelijalle laadukkaan oppimisen tae.

Yhteenvetona opetuksen havainnointikäynti Validia Ammattiopistoon oli miellyttävä ja hyödyllinen vierailu. Oli hyvä huomata, että teemme töitä samojen haasteiden ja tavoitteiden parissa eri ammattiopistoista huolimatta. Oli myös erittäin antoisaa tutustua uusiin kollegoihin, opettajiin, joilta löytyy paljon kokemusta ja näkemystä erityisoppilaitoksessa sekä erilaisten ihmisten parissa työskentelystä. En pidä lainkaan epätodennäköisenä, että tiemme vielä kohtaisivat kyseisten henkilöiden kanssa joskus tulevaisuudessa.

2 kommenttia:

  1. Kuvauksesi perusteella voi sanoa, että tämä retki oli sinulle ammatillisesti hyvin merkittävä. Molemmat opettajat ovat entisiä opiskelijoitani, joten uskalsin heitä suosittaa. Se että kuvaat heitä hyvin positiivisesti ei yllätä - sen voi kuitenkin sanoa, ettei se suurimmalta osalta ole opettajankoulutuksen ansiosta.

    Kertomuksestasi saattaa lukea, että heistä välittyi kokemuksellista viisautta. Olisi hyvä, jos opettajalla olisi viisautta ja empaattisuutta ammattitaidon lisäksi. Tämä vielä korostuu erityistä tukea tarvitsevien kanssa työskeneltäessä.

    Uskon, että sait vierailusta myös vahvistusta oman opettajuutesi kehittämiseen. Samoin olisi hienoa, jos näistä kontakteista olisi sinulle jatkossakin hyötyä.

    VastaaPoista
  2. Henkilökohtaisesti hyvin mielenkiintoista lukea Validiasta ja sen erilinjoista. Erkkalapsen äitinä oman lapsen tulevaisuus ja koulukuviot luonnollisesti mietityttävät. Kirjoittamasi perustella Validia vaikuttaa lämminhenkiseltä ja oppilaiden tuentarpeet ymmärtävältä opinahjolta.

    VastaaPoista